Naše mateřská škola je zapojena do projektů:
- Čím budu, až vyrostu - pomoc při vstupu do samostatného života a při přípravě na budoucí povolání
- Domestos - seznámení s hygienickými návyky
- Recyklohraní - třídění a recyklace odpadů
- Malý zahradník - péče o rostliny a pěstování
- Česko se hýbe ve školách plných zdraví - podpora zdravého životního stylu a aktivního pohybu
Základní charakteristika:
Barvínek vykouzlí barevný svět podzimu, nových dětských přátelství a nových zkušeností.
Celý blok je zasazen do podzimního období. Seznamování s novým prostředím a novými kamarády. Pozorujeme změny v přírodě, posilujeme úctu k přírodě, uplatňujeme vlastní zkušenosti z pozorování a pobytů venku, učíme děti znát stromy, keře i plody – jejich využití, ale i jejich nebezpečí. Posilujeme sebeovládání dětí, vytváříme a ověřujeme společná pravidla soužití v novém kolektivu, rozlišujeme vhodné a nevhodné chování a jednání, vytváříme podmínky pro prosociální chování. Využíváme metody osobnostně sociální a dramatickou výchovu. Získávat poznatky o živé a neživé přírodě v podzimních dnech (počasí, podzimní plodiny apod.)
Podzimní blok je významný především pro vytváření a zpřesňování společných pravidel soužití všech aktérů (dětí, pedagogů, provozních zaměstnanců, rodičů a ostatních příchozích) v mateřské škole. Barvy okolo nás. Staráme se o sebe – prevence onemocnění, úrazu. Seznámení se základními znaky zdravé výživy a zdravého životního stylu.
Cíle integrovaného bloku:
° realizování vhodného adaptačního programu
° rozvíjení psychické zdatnosti
° rozvíjení komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
° posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, zadost z objevování)
° získávání relativní citové samostatnosti a schopnost citové vztahy vytvářet a pně prožívat
° stanovení pravidel chování pro společné soužití
° získávání nových poznatků o podzimní přírodě
° rozvíjení poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
° rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
° zachycování skutečnosti ze svého okolí a vyjádření svých představ pomocí různých výtvarných
experimenty a pozorování dovedností a technik
° seznámení se s některými řemesly
Nabídka činností:
Prohlídka MŠ, seznámení s prostředím i personálem
Výzdoba školy
Společné vytvoření pravidel ve třídách
Výtvarné vyjádření dohodnutých pravidel třídy a chování
Tvořivá dílna s rodiči
„Barvínkův podzim“ tvořivá dílna pro rodiče a děti, práce s přírodninami
Návštěva Zooparku
„Dračí stezka“
Sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvířátka
Vycházky do lesa
Podzimní výstava v „Galerii pod schody“
Experimenty a pozorování
„Den zdravé výživy“
Návštěva lékárny
Návštěva výtvarné výstavy v SKKS
Experimenty a pozorování
Očekávané výstupy:
- umět žít, tvořit a komunikovat s ostatními
- dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
- umět hovořit o životě na podzim
- rozpoznávat a určovat charakteristické znaky podzimní přírody
- znát základní pravidla soužití s přírodou
- vyjadřovat svou fantazii a představivost v tvořivých činnostech
- zvládat odloučení od rodičů na určitou dobu, být aktivní bez jejich podpory
- zúčastnit se nabízených činností
- postupně zvládat sebeobsluhy, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky
- zvládat pohybové aktivita dle věku dítěte
- poznat, pojmenovat řemeslnou výrobu
Pokusy a experimenty k podzimnímu bloku: / voda, písek, sůl/
Písečná bouře ve sklenici vody
Obrazy z písku
Pozorování hustoty tekutin
Založení korálového útesu
Pokusy s vlhkostí
Hod předmětem do vody
Lisování listů
Zapouštění do vlhkého podkladu
Barvení korálového útesu
Zapouštění barev na filtrační papír
Lodičky z přírodnin
Plave či potápí se
Rozfoukávání skvrny brčkem
Pozorování rozmanitých tvarů listů a jejich barev.
Pozorování rozmnožování stromů (javor, dub, buk, kaštan).
Pozorování povrchu listu, jeho žilnatiny.
Dramatizace - lístek chvějící se ve větru.
Výtvarná chvilka - koláž z přírodních materiálů.
Předmatematické představy - porovnávání velikostí, objemu, tvaru
Pohybové aktivity - orientace v prostoru, hledání daného předmětu pomocí slovního doprovodu.
ŠVP PV je uspořádán tak, aby osobnost dítěte byla rozvíjena co nejefektivněji dle rámcových cílů pro předškolní vzdělávání. Umožňujeme dětem, aby všechny dovednosti a nové poznatky mohly v ten okamžik vidět a osahat si.
Hlavním symbolem součásti školy je „Kopretina“, která prolíná většinou činností. Motivuje děti při spoluvytváření prostředí školy, podílí se na získávání dovedností, vědomostí, postojů a hodnot všech dětí i dospělých. Školní vzdělávací program naší součásti je zaměřen na tělesnou výchovu a jako kompenzace se věnujeme výtvarné výchově a preferuje prožitkové učení. Společníkem „Kopretinky“ se stává kouzelník Barvínek, který se bude společně s dětmi věnovat správnému životnímu stylu, estetice pohybu a bude spoluvytvářet prostředí a výzdobu školy. Výtvarné práce zakončující vzdělávací bloky, jsou vystavovány v „Galerii pod schody“.
Barvínek děti zavede na zimní stadion v Chomutově, kde se seznámí s technikou bruslení. Pěstuje se v dětech kladný vztah ke sportu, sportovní chování, rozvoj fyzické zdatnosti.
V souladu se zaměřením součásti MŠ, jsme navázali spolupráci se ZUŠ, přibližujeme dětem ilustrátory dětských knih. Tím rozvíjíme estetické vnímání, cítění a prožívání.
Počítačová gramotnost je rozvíjena ve třídě předškolních dětí, kde máme z projektu KidSmart počítač, na kterém na základě společně vytvořených pravidel pracují s naučnými programy. Počítač je využíván především při odpoledních klidových činnostech.
Jazyková gramotnost v naší součásti školy zahrnuje seznamování s cizím jazykem formou spolupráce s gymnáziem- projektové dny zaměřené na určitou zemi, besedy s rodiči jiné národnost, poslechem písní s odlišným jazykem.
Čtenářská gramotnost je realizována spoluprácí s SKKS, při které děti navštěvují knihovnu, je jim nabízena možnost využití „Knihánka“ (členství v knihovně) a účastní se přednášky, kde jsou hravou formou seznamovány s knihami a zacházením s nimi, kde je volný přístup ke knihám. Při vhodných organizačních momentech jsou dětem předčítány literární texty.
Předmatematická gramotnost v sobě zahrnuje mnoho schopností, dovedností, které jsou předpokladem ke zvládání učiva matematiky. Finanční gramotnost u dětí rozvíjíme, aby plně rozumělo a v praktickém životě umělo používat pojmy, které vedou k porovnání, srovnání a posléze vytvoření představy množství, k abstraktnímu myšlení.
Přírodovědnou a technickou gramotnost naplňujeme hlavně při pobytu venku. Vycházkami do chomutovského zooparku děti pozorují život zvířat, faunu.
Zapojují se do projektů pro děti předškolního věku, které se pořádají v lesoparku a děti mají možnost experimentovat, pozorovat a získávat vědomosti a dovednosti formou prožitkového učení. Seznamování dětí s povoláním rodičů v souladu s projektem: „Čím budu“. Rozšiřovat dětské povědomí o svět techniky, který ho oklopuje a rozvíjí. Přiblížit dětem profese
a budoucí povolání exkurzemi, cílenými vycházkami s pozorováním, pořádání zajímavých besed např. s rodiči.
Úkolem environmentální výchovy v MŠ je především děti řádně motivovat, rozvíjet jejich environmentální senzitivitu /vnímání/, seznámit je se základními ekologickými zákonitostmi a také se základními výzkumnými dovednostmi.
Škola pokračuje v projektu„Kopretinková zahrádka“, který nabízí dětem seznámení s prací na zahradě, pozorování, zkoumání a experimentování s přírodními materiály, rozvíjení estetického vnímání a seznamování s netradičními výtvarnými technikami při pokusech.
Pedagogický sbor podporuje tvořivost a aktivity dětem blízké.
Základní charakteristika:
Radovat se budeme spolu s Barvínkem z voňavé, čerstvé přírody.
Základem tohoto vzdělávacího bloku je radost z probouzející se přírody, nového života, zelenající se přírody, kvetoucích stromů, svátků jara, jarních tradic. Učíme děti lidová říkadla, písničky a básničky o jaru. Vedeme děti k ohleduplnosti k přírodě, starání se o zahrádku. Patří sem i láska k rodině, příprava oslavy svátku matek, ale také radost z pohybu, reprezentace školy.
Cíle integrovaného bloku:
° rozvoj úcty k životu ve všech formách
° rozvoj a užívání všech smyslů (vůně květin a kvetoucích stromů, krása barevnosti a svěžesti přírody, zpěv ptáků apod.)
° osvojení si některých poznatků, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
° přiblížení jarních svátků, zvyků, tradic
° ohleduplný přístup k přírodě, živým bytostem i věcem
° seznámení se s novými výtvarnými technikami
° rozvoj schopností vytvářet citové vztahy k okolí
° rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů
° podporování přirozené zvídavosti a zájem o poznání nepoznaného
° vyjadřování se prostřednictvím hudebních a hudebně – pohybových činností, zvládat dovednosti vokální i instrumentální
° přijímání pozitivních ocenění i svůj případný neúspěch
° práce ve skupině, souhra
Nabídka činností:
Návštěva knihovny
Mateřinka
Návštěva Zooparku
Pozorování klíčení semen – vytvořit si vlastní zahrádku
Jarní výstava v „Galerii pod schody“
Zimní hrátky na ledě
Pokusy a experimenty“ – tvořivá dílna pro děti a rodiče
Sázení semen – pozorování
Výtvarná výstava dětí z MŠ v ZUŠ
„Vítání jara“ – výstava velikonočních bříz na náměstí v Chomutově
Rej čarodějnic
Besídka: ,,Den matek“
„Cesta za potůčkem“
„Hádankový den“
Školní výlet
Očekávané výstupy:
- vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
- poznat a pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
- porozumět slyšenému
- projevovat zájem o knížky, encyklopedie
- všímat si změn a dění v okolí
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí – péče o rostliny
- mít povědomí o širším věcném i přírodním prostředí
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- vystoupit před veřejností s písněmi a hudebně – pohybovým pásmem
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
- zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
- zaměřit se na to, co je z poznávacího hlediska důležitého, hledat vzájemné souvislosti
Experimenty a pozorování:
Pozorování stromů listnatých a jehličnatých opadavých a neopadavých
Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob
Předmatematické představy - rytmus střídání dle určitého vzoru (např. navlékání) - střídání ročních období.
Pohybové aktivity - hra s čárami, orientace v prostoru, upevnění předložek a příslovcí
Setí semen
Pozorování klíčení
Pozorování rostlin – růst
Pozorování pučení větviček na stromě a ve váze
Světlo a rostliny – pokus - zatemnění
Kouzelná mušle
Pro šumí mušle
Vybarvování podle znaku
Odpařování vody
Zkoušky rovnováhu
Proudění vody v plastové láhvi
Vytlačování vody
Poznej předmět
Základní charakteristika:
Díky Barvínkově rukavičce nám nebude zima při zkoumání krásy ledových květů, pozorování a starání se o ptáčky a při trénování zimních sportů.
Tematický blok je zasazen do zimy. Vychází z českých lidových tradic a zároveň seznamuje děti s biblickým příběhem. Přináší dětem novou zkušenost s vystupováním před rodiči i veřejností, radost být obdarován i obdarovat druhého. Poskytuje prostor pro zimní radovánky, seznámení se zimními sporty, experimentováním se sněhem i ledem. V tomto bloku je také mnoho příležitostí, kdy chceme utvářet povědomí o různorodosti kulturního i přírodního prostředí na Zemi. Využívány jsou metody prožitkového učení, dramatické výchovy, objevování a experimentování, hra, spontánní i řízené činnosti.
Cíle integrovaného bloku:
° přiblížení dětem atmosféry vánoc, vánoční tradice, zvyky
° vedení dětí k rozvíjení pozitivních citových vazeb k lidem okolo nás
° zapamatování si krátký text
° vytvoření atmosféry pro sdílení radosti a úspěchu
° seznámení se základními pravidly soužití se zimní přírodou
° pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
° zdokonalování pohybového rozvoje a koordinace se zaměřením na hudebně-pohybové aktivity a zimní sporty
° osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
° rozvíjení kultivace smyslového vnímání, paměti a pozornosti
° vyjadřování své fantazie a představivosti při tvořivých činnostech
° rozvoj komunikativních dovedností
° naučit se společenskému chování a vystupování
° rozvoj společenského a estetického vkusu
Nabídka činností:
Zimní výzdoba školy
Mikulášská nadílka
Návštěva „Vánočních trhů“ na Náměstí 1. Máje
Vánoční besídky
Zdobení vánočních stromečků na Náměstí 1. Máje
Zdobení vánočního stromku pro zvířátka v lesoparku
Vánoční okénko na Náměstí 1. Máje
Třídění odpadového materiálu
Sběrové týdny
Zimní ekoolympiáda
Příprava na karneval
„Krmítkový strom“ – krmíme ptáčky
Zimní výstava v „Galerii pod schody“
„Čím budu“
Experimenty a pozorování
Nácvik Mateřinky
Očekávané výstupy:
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků
- prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítím
- předvést naučené písně a básně, nebát se vystupovat
- získávat poznatky o zimní přírodě, péče o volně žijící zvířata, ochrana přírody, odpadový materiál
- rozpoznat a určit znaky zimní přírody
- znát a umět pojmenovat některá povolání
- mít povědomí o základních pravidlech společenského chování
- vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit své zážitky
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování
- vědomě napodobit pohyb podle vzoru, sladit pohyb s hudbou, zpěvem, vyjádřit prožitky pomocí hudby
- vytvářet kladný vztah k pohybu, pohybovým zimním aktivitám
- mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví (bezpečnost)
Experimenty a pozorování k zimnímu bloku:
Celofánový svícen- kouzelná světýlka
Ledové ozdoby
Tání – obarvené kostky ledu
Pozorování změny skupenství
Iglú z cukrových kostek
Pozorování objemu v plastové láhvi
Vodní vír v nádobě
Pozorování plastové láhve – účinek tepla- zimy na deformaci
Kresba barevnou vodou do sněhu
Pozorování tajícího sněhu – nečistoty
Vyšlapování stop do sněhu
Zamražení ovoce, zeleniny za oknem
Nasávání tekutin
Proměny- změny tvaru / modelína – houba/
Gumové vejce
Barvení sedmikrásek tuší
Sázení semen
Pozorování klíčení
Koloběh vody
Podle místa bydliště. 38%
Podle jejího zaměření. 31%
Podle jiného kritéria. 31%
Mateřská škola Kopretinka
Dostojevského 4154
430 01 Chomutov
Jiřina Slabyhoudová
Tel.: 474 686 349
Provoz školy: 6:00 - 16:00 hod
© 2009-2025 Mateřská škola Chomutov p.o. | webdesign sixta
Jsme partnerem Statutárního města Chomutov v projektu výstavby nového Sportovně a kulturně společenského areálu financovaného z Integrovaného plánu rozvoje města Chomutova s názvem „Areál bývalých kasáren a přilehlého okolí“, který je realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad a České republiky.