MŠ Kopretinka - Dostojevského

Jsme zapojeni do projektu


    Naše projekty v MŠ

    07. 03. 2019 | Vložil: Zástupkyně ředitelky

    Naše mateřská škola je zapojena do projektů:
    - Čím budu, až vyrostu - pomoc při vstupu do samostatného života a při přípravě na budoucí povolání
    - Domestos - seznámení s hygienickými návyky
    - Recyklohraní - třídění a recyklace odpadů
    - Malý zahradník - péče o rostliny a pěstování
    - Česko se hýbe ve školách plných zdraví - podpora zdravého životního stylu a aktivního pohybu






    Podzimní blok - Barvínkův kouzelný klobouk

    07. 03. 2018 | Vložil: Zástupkyně ředitelky

    Základní charakteristika:
    Barvínek vykouzlí barevný svět podzimu, nových dětských přátelství a nových zkušeností.
    Celý blok je zasazen do podzimního období. Seznamování s novým prostředím a novými kamarády. Pozorujeme změny v přírodě, posilujeme úctu k přírodě, uplatňujeme vlastní zkušenosti z pozorování a pobytů venku, učíme děti znát stromy, keře i plody – jejich využití, ale i jejich nebezpečí. Posilujeme sebeovládání dětí, vytváříme a ověřujeme společná pravidla soužití v novém kolektivu, rozlišujeme vhodné a nevhodné chování a jednání, vytváříme podmínky pro prosociální chování. Využíváme metody osobnostně sociální a dramatickou výchovu. Získávat poznatky o živé a neživé přírodě v podzimních dnech (počasí, podzimní plodiny apod.)
    Podzimní blok je významný především pro vytváření a zpřesňování společných pravidel soužití všech aktérů (dětí, pedagogů, provozních zaměstnanců, rodičů a ostatních příchozích) v mateřské škole. Barvy okolo nás. Staráme se o sebe – prevence onemocnění, úrazu. Seznámení se základními znaky zdravé výživy a zdravého životního stylu.

    Cíle integrovaného bloku:
    ° realizování vhodného adaptačního programu
    ° rozvíjení psychické zdatnosti
    ° rozvíjení komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
    ° posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, zadost z objevování)
    ° získávání relativní citové samostatnosti a schopnost citové vztahy vytvářet a pně prožívat
    ° stanovení pravidel chování pro společné soužití
    ° získávání nových poznatků o podzimní přírodě
    ° rozvíjení poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
    ° rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
    ° zachycování skutečnosti ze svého okolí a vyjádření svých představ pomocí různých výtvarných
    experimenty a pozorování dovedností a technik
    ° seznámení se s některými řemesly




    Nabídka činností:
    Prohlídka MŠ, seznámení s prostředím i personálem
    Výzdoba školy
    Společné vytvoření pravidel ve třídách
    Výtvarné vyjádření dohodnutých pravidel třídy a chování
    Tvořivá dílna s rodiči
    „Barvínkův podzim“ tvořivá dílna pro rodiče a děti, práce s přírodninami
    Návštěva Zooparku
    „Dračí stezka“
    Sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvířátka
    Vycházky do lesa
    Podzimní výstava v „Galerii pod schody“
    Experimenty a pozorování
    „Den zdravé výživy“
    Návštěva lékárny
    Návštěva výtvarné výstavy v SKKS
    Experimenty a pozorování

    Očekávané výstupy:
    - umět žít, tvořit a komunikovat s ostatními
    - dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
    - umět hovořit o životě na podzim
    - rozpoznávat a určovat charakteristické znaky podzimní přírody
    - znát základní pravidla soužití s přírodou
    - vyjadřovat svou fantazii a představivost v tvořivých činnostech
    - zvládat odloučení od rodičů na určitou dobu, být aktivní bez jejich podpory
    - zúčastnit se nabízených činností
    - postupně zvládat sebeobsluhy, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky
    - zvládat pohybové aktivita dle věku dítěte
    - poznat, pojmenovat řemeslnou výrobu

    Pokusy a experimenty k podzimnímu bloku: / voda, písek, sůl/
    Písečná bouře ve sklenici vody
    Obrazy z písku
    Pozorování hustoty tekutin
    Založení korálového útesu
    Pokusy s vlhkostí
    Hod předmětem do vody
    Lisování listů
    Zapouštění do vlhkého podkladu
    Barvení korálového útesu
    Zapouštění barev na filtrační papír
    Lodičky z přírodnin
    Plave či potápí se
    Rozfoukávání skvrny brčkem
    Pozorování rozmanitých tvarů listů a jejich barev.
    Pozorování rozmnožování stromů (javor, dub, buk, kaštan).
    Pozorování povrchu listu, jeho žilnatiny.
    Dramatizace - lístek chvějící se ve větru.
    Výtvarná chvilka - koláž z přírodních materiálů.
    Předmatematické představy - porovnávání velikostí, objemu, tvaru
    Pohybové aktivity - orientace v prostoru, hledání daného předmětu pomocí slovního doprovodu.






    Charakteristika školního vzdělávacího programu

    07. 03. 2018 | Vložil: Zástupkyně ředitelky

    ŠVP PV je uspořádán tak, aby osobnost dítěte byla rozvíjena co nejefektivněji dle rámcových cílů pro předškolní vzdělávání. Umožňujeme dětem, aby všechny dovednosti a nové poznatky mohly v ten okamžik vidět a osahat si.

    Hlavním symbolem součásti školy je „Kopretina“, která prolíná většinou činností. Motivuje děti při spoluvytváření prostředí školy, podílí se na získávání dovedností, vědomostí, postojů a hodnot všech dětí i dospělých. Školní vzdělávací program naší součásti je zaměřen na tělesnou výchovu a jako kompenzace se věnujeme výtvarné výchově a preferuje prožitkové učení. Společníkem „Kopretinky“ se stává kouzelník Barvínek, který se bude společně s dětmi věnovat správnému životnímu stylu, estetice pohybu a bude spoluvytvářet prostředí a výzdobu školy. Výtvarné práce zakončující vzdělávací bloky, jsou vystavovány v „Galerii pod schody“.
    Barvínek děti zavede na zimní stadion v Chomutově, kde se seznámí s technikou bruslení. Pěstuje se v dětech kladný vztah ke sportu, sportovní chování, rozvoj fyzické zdatnosti.
    V souladu se zaměřením součásti MŠ, jsme navázali spolupráci se ZUŠ, přibližujeme dětem ilustrátory dětských knih. Tím rozvíjíme estetické vnímání, cítění a prožívání.

    Počítačová gramotnost je rozvíjena ve třídě předškolních dětí, kde máme z projektu KidSmart počítač, na kterém na základě společně vytvořených pravidel pracují s naučnými programy. Počítač je využíván především při odpoledních klidových činnostech.

    Jazyková gramotnost v naší součásti školy zahrnuje seznamování s cizím jazykem formou spolupráce s gymnáziem- projektové dny zaměřené na určitou zemi, besedy s rodiči jiné národnost, poslechem písní s odlišným jazykem.

    Čtenářská gramotnost je realizována spoluprácí s SKKS, při které děti navštěvují knihovnu, je jim nabízena možnost využití „Knihánka“ (členství v knihovně) a účastní se přednášky, kde jsou hravou formou seznamovány s knihami a zacházením s nimi, kde je volný přístup ke knihám. Při vhodných organizačních momentech jsou dětem předčítány literární texty.

    Předmatematická gramotnost v sobě zahrnuje mnoho schopností, dovedností, které jsou předpokladem ke zvládání učiva matematiky. Finanční gramotnost u dětí rozvíjíme, aby plně rozumělo a v praktickém životě umělo používat pojmy, které vedou k porovnání, srovnání a posléze vytvoření představy množství, k abstraktnímu myšlení.

    Přírodovědnou a technickou gramotnost naplňujeme hlavně při pobytu venku. Vycházkami do chomutovského zooparku děti pozorují život zvířat, faunu.

    Zapojují se do projektů pro děti předškolního věku, které se pořádají v lesoparku a děti mají možnost experimentovat, pozorovat a získávat vědomosti a dovednosti formou prožitkového učení. Seznamování dětí s povoláním rodičů v souladu s projektem: „Čím budu“. Rozšiřovat dětské povědomí o svět techniky, který ho oklopuje a rozvíjí. Přiblížit dětem profese
    a budoucí povolání exkurzemi, cílenými vycházkami s pozorováním, pořádání zajímavých besed např. s rodiči.

    Úkolem environmentální výchovy v MŠ je především děti řádně motivovat, rozvíjet jejich environmentální senzitivitu /vnímání/, seznámit je se základními ekologickými zákonitostmi a také se základními výzkumnými dovednostmi.

    Škola pokračuje v projektu„Kopretinková zahrádka“, který nabízí dětem seznámení s prací na zahradě, pozorování, zkoumání a experimentování s přírodními materiály, rozvíjení estetického vnímání a seznamování s netradičními výtvarnými technikami při pokusech.
    Pedagogický sbor podporuje tvořivost a aktivity dětem blízké.






    Jarní blok - Barvínkova radost

    07. 03. 2018 | Vložil: Zástupkyně ředitelky

    Základní charakteristika:
    Radovat se budeme spolu s Barvínkem z voňavé, čerstvé přírody.
    Základem tohoto vzdělávacího bloku je radost z probouzející se přírody, nového života, zelenající se přírody, kvetoucích stromů, svátků jara, jarních tradic. Učíme děti lidová říkadla, písničky a básničky o jaru. Vedeme děti k ohleduplnosti k přírodě, starání se o zahrádku. Patří sem i láska k rodině, příprava oslavy svátku matek, ale také radost z pohybu, reprezentace školy.
    Cíle integrovaného bloku:
    ° rozvoj úcty k životu ve všech formách
    ° rozvoj a užívání všech smyslů (vůně květin a kvetoucích stromů, krása barevnosti a svěžesti přírody, zpěv ptáků apod.)
    ° osvojení si některých poznatků, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
    ° přiblížení jarních svátků, zvyků, tradic
    ° ohleduplný přístup k přírodě, živým bytostem i věcem
    ° seznámení se s novými výtvarnými technikami
    ° rozvoj schopností vytvářet citové vztahy k okolí
    ° rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů
    ° podporování přirozené zvídavosti a zájem o poznání nepoznaného
    ° vyjadřování se prostřednictvím hudebních a hudebně – pohybových činností, zvládat dovednosti vokální i instrumentální
    ° přijímání pozitivních ocenění i svůj případný neúspěch
    ° práce ve skupině, souhra

    Nabídka činností:
    Návštěva knihovny
    Mateřinka
    Návštěva Zooparku
    Pozorování klíčení semen – vytvořit si vlastní zahrádku
    Jarní výstava v „Galerii pod schody“
    Zimní hrátky na ledě
    Pokusy a experimenty“ – tvořivá dílna pro děti a rodiče
    Sázení semen – pozorování
    Výtvarná výstava dětí z MŠ v ZUŠ
    „Vítání jara“ – výstava velikonočních bříz na náměstí v Chomutově
    Rej čarodějnic
    Besídka: ,,Den matek“
    „Cesta za potůčkem“
    „Hádankový den“
    Školní výlet


    Očekávané výstupy:
    - vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
    - poznat a pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
    - porozumět slyšenému
    - projevovat zájem o knížky, encyklopedie
    - všímat si změn a dění v okolí
    - pomáhat pečovat o okolní životní prostředí – péče o rostliny
    - mít povědomí o širším věcném i přírodním prostředí
    - vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
    - vystoupit před veřejností s písněmi a hudebně – pohybovým pásmem
    - vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
    - zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
    - zaměřit se na to, co je z poznávacího hlediska důležitého, hledat vzájemné souvislosti

    Experimenty a pozorování:

    Pozorování stromů listnatých a jehličnatých opadavých a neopadavých
    Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob
    Předmatematické představy - rytmus střídání dle určitého vzoru (např. navlékání) - střídání ročních období.
    Pohybové aktivity - hra s čárami, orientace v prostoru, upevnění předložek a příslovcí
    Setí semen
    Pozorování klíčení
    Pozorování rostlin – růst
    Pozorování pučení větviček na stromě a ve váze
    Světlo a rostliny – pokus - zatemnění
    Kouzelná mušle
    Pro šumí mušle
    Vybarvování podle znaku
    Odpařování vody
    Zkoušky rovnováhu
    Proudění vody v plastové láhvi
    Vytlačování vody
    Poznej předmět






    Zimní blok - Barvínkova rukavička

    07. 03. 2018 | Vložil: Zástupkyně ředitelky

    Základní charakteristika:
    Díky Barvínkově rukavičce nám nebude zima při zkoumání krásy ledových květů, pozorování a starání se o ptáčky a při trénování zimních sportů.
    Tematický blok je zasazen do zimy. Vychází z českých lidových tradic a zároveň seznamuje děti s biblickým příběhem. Přináší dětem novou zkušenost s vystupováním před rodiči i veřejností, radost být obdarován i obdarovat druhého. Poskytuje prostor pro zimní radovánky, seznámení se zimními sporty, experimentováním se sněhem i ledem. V tomto bloku je také mnoho příležitostí, kdy chceme utvářet povědomí o různorodosti kulturního i přírodního prostředí na Zemi. Využívány jsou metody prožitkového učení, dramatické výchovy, objevování a experimentování, hra, spontánní i řízené činnosti.
    Cíle integrovaného bloku:
    ° přiblížení dětem atmosféry vánoc, vánoční tradice, zvyky
    ° vedení dětí k rozvíjení pozitivních citových vazeb k lidem okolo nás
    ° zapamatování si krátký text
    ° vytvoření atmosféry pro sdílení radosti a úspěchu
    ° seznámení se základními pravidly soužití se zimní přírodou
    ° pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
    ° zdokonalování pohybového rozvoje a koordinace se zaměřením na hudebně-pohybové aktivity a zimní sporty
    ° osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
    ° rozvíjení kultivace smyslového vnímání, paměti a pozornosti
    ° vyjadřování své fantazie a představivosti při tvořivých činnostech
    ° rozvoj komunikativních dovedností
    ° naučit se společenskému chování a vystupování
    ° rozvoj společenského a estetického vkusu

    Nabídka činností:
    Zimní výzdoba školy
    Mikulášská nadílka
    Návštěva „Vánočních trhů“ na Náměstí 1. Máje
    Vánoční besídky
    Zdobení vánočních stromečků na Náměstí 1. Máje
    Zdobení vánočního stromku pro zvířátka v lesoparku
    Vánoční okénko na Náměstí 1. Máje
    Třídění odpadového materiálu
    Sběrové týdny
    Zimní ekoolympiáda
    Příprava na karneval
    „Krmítkový strom“ – krmíme ptáčky
    Zimní výstava v „Galerii pod schody“
    „Čím budu“
    Experimenty a pozorování
    Nácvik Mateřinky

    Očekávané výstupy:
    - těšit se z hezkých a příjemných zážitků
    - prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítím
    - předvést naučené písně a básně, nebát se vystupovat
    - získávat poznatky o zimní přírodě, péče o volně žijící zvířata, ochrana přírody, odpadový materiál
    - rozpoznat a určit znaky zimní přírody
    - znát a umět pojmenovat některá povolání
    - mít povědomí o základních pravidlech společenského chování
    - vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit své zážitky
    - uplatňovat návyky v základních formách společenského chování
    - vědomě napodobit pohyb podle vzoru, sladit pohyb s hudbou, zpěvem, vyjádřit prožitky pomocí hudby
    - vytvářet kladný vztah k pohybu, pohybovým zimním aktivitám
    - mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví (bezpečnost)

    Experimenty a pozorování k zimnímu bloku:
    Celofánový svícen- kouzelná světýlka
    Ledové ozdoby
    Tání – obarvené kostky ledu
    Pozorování změny skupenství
    Iglú z cukrových kostek
    Pozorování objemu v plastové láhvi
    Vodní vír v nádobě
    Pozorování plastové láhve – účinek tepla- zimy na deformaci
    Kresba barevnou vodou do sněhu
    Pozorování tajícího sněhu – nečistoty
    Vyšlapování stop do sněhu
    Zamražení ovoce, zeleniny za oknem
    Nasávání tekutin
    Proměny- změny tvaru / modelína – houba/
    Gumové vejce
    Barvení sedmikrásek tuší
    Sázení semen
    Pozorování klíčení
    Koloběh vody








    Podle jakého kritéria vybíráte mateřskou školu?

    Podle místa bydliště. 4449 38%
    Podle jejího zaměření. 3674 31%
    Podle jiného kritéria. 3600 31%

    Kontakty

    Mateřská škola Kopretinka
    Dostojevského 4154
    430 01 Chomutov

    Zástupkyně ředitelky

    Jiřina Slabyhoudová
    Tel.: 474 686 349
    Provoz školy: 6:00 - 16:00 hod

    Rychlá navigace


    © 2009-2025 Mateřská škola Chomutov p.o. | webdesign sixta

    Jsme partnerem Statutárního města Chomutov v projektu výstavby nového Sportovně a kulturně společenského areálu financovaného z Integrovaného plánu rozvoje města Chomutova s názvem „Areál bývalých kasáren a přilehlého okolí“, který je realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad a České republiky.

    Významní sponzoři
    Zavřít