Název v ŠVP součásti: Léto patří dětem, toulají se světem
Charakteristika letního bloku
Charakteristické pro letní blok je oslava MDD, blížící se konec školního roku a s tím související loučení s předškoláky, prázdniny, cestování, poznávání letní přírody, její krásy, ale i možných nebezpečí (obezřetné chování při potkávání cizích dětí i dospělých) poznávání jiných národů a jejich kultur, životní úrovně.
Společenskou událostí letního období v MŠ je
• oslava Dne dětí, dopravně-preventivní akce „Pozor, červená!“ (červen)
• společné setkání s rodiči a kamarády při slavnostním ukončení školního roku a rozloučení s předškoláky – zahradní slavnost (červen).
Cíle integrovaného bloku
Dítě a jeho tělo
• Osvojení si poznatků k podpoře osobního zdraví a bezpečí, osobní pohody, rozvíjet pohybové dovednosti.
Dítě a jeho psychika
• Rozvoj poznatků, dovedností.
• Rozvoj tvořivého myšlení, řešení problému, tvořivého sebevyjádření.
Dítě a ten druhý
• Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému, uvědomovat si hodnotu člověka i přes výrazné odlišnosti.
• Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.
Dítě a společnost
• Poznávání specifik jiných kultur.
• Příprava slavnosti na rozloučení se školním rokem a předškoláky.
Dítě a svět
• Poznávat letní přírodu, její krásy, ale i možná nebezpečí.
• Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s přírodou, lidmi, společností, planetou Zemi.
Nabídka činností
Společné pohybově sportovní činnosti a další pohybové činnosti (turistika, sezonní činnosti, míčové hry apod.), činnosti relaxační a odpočinkové. Výtvarné, pracovní, hudební, konstruktivní, matematicko-logické činnosti, fotografování, komunitní kruhy, rozhovory, činnosti s knihami, obrázky, encyklopediemi, fotografiemi, výtvarné soutěže, oslavy, pozorování, společenské hry, puzzle, výukové programy PC. Hry a praktické činnosti přibližující dětem pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, empatie, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost) v jednání lidí.
Aktivity přibližující dětem existenci jiných zemí, národů a kultur (znát typické znaky některých významných národů – přírodní podmínky, zvyky jejich jazyk, oblečení, strava, stavby…)
Doporučená témata
Den dětí, vesmír, planeta Země, cizokrajná zvířata, léto u vody, bezpečnost, cestování, výlet, prázdniny, nejmilejší hračka, kniha.
Doporučené profese: záchranář, plavčík, pilot, kapitán lodě, knihkupec, další dle situace a příležitostí
Nabídka experimentů
Pokusy s vodou – co plave, co se potopí.
Odpařování vody na slunci.
Vytváření duhy – stříkání vody hadicí.
Volný pád.
Pokusy a pozorování u rybníka – kola na vodě, špinavá voda, co do rybníka nepatří.
Kutálení rozdílných míčů – těžší, větší je pomalejší než malý, lehčí.
Pouštění „prasátek“ – sluneční odraz.
Slunce – lupa - možnost vznícení.
Očekávané výstupy
Dítě a jeho tělo
• Mít povědomí o ochraně osobního zdraví a bezpečí, o tom, kde případně hledat pomoc, umět nabídnout pomoc druhému, umět pomoc přijmout
Dítě a jeho psychika
• Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného, umět vyjádřit získané prožitky a dojmy, zamýšlet se nad prožíváním a vlastními limity
• Přemýšlet, vést jednoduché úvahy.
Dítě a ten druhý
• Uvědomovat si svá práva a přiznávat stejná práva druhým, chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, že v dalekých zemí žijí děti, které potřebují naši pomoc.
• Chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, odmítnout nepříjemnou komunikaci.
Dítě a společnost
• Mít povědomí o existenci různých zemí, národů a jejich kultur, jazyka, životní úrovně.
• Vystoupit bez zábran před veřejností, všechny děti vzájemně – program na ukonč.roku
Dítě a svět
• Mít základní znalosti o letní přírodě, planetě Zemi.
• Znát své nejbližší a okolí, své město.
ČERVEN
Beruška
Sedm teček na kabátku,
černé jako noc.
Beruška je na oplatku,
Nosí ráda – a to moc!
Bělásek
Krásná, jemná křídla má,
lehce s nimi zamává.
Usednu na kytičku,
pokloním se sluníčku.
Nejsem motýl hnědásek
ani motýl žluťásek.
Nejsem ani modrásek,
Víte, kdo jsem?
Bělásek!
Výlet
Červen je čas na výlety,
jdeme na hrad mnohaletý.
V lese voní jahody,
zvou nás k sobě na hody.
Parník
Kampak jedeš parníku,
že děláš tak velké vlny.
Jedu, jedu k Bráníku,
Nepřibírám, už jsem plný.
Plný malých, velkých dětí,
Jezdím s nimi na výlety.
U vody
V červnu zrají sladké plody, třešně, vyšně, jahody.
A že slunce krásně hřeje, válíme se u vody.
Ve vodě se čvachtáme, čvachy, čvachy, čvách
a čvachtat se můžeme i o prázdninách.
Včelí medvídci
Na políčku v jetelíčku, tam kde potok pramení.
Dobře je nám po tělíčku zákonem jsme chráněni.
Sosáčkáma sosáme, bez přestání to samé,
Do pěti, do pěti, do pěti, do pěti.
Musíme být u maminky v doupěti.
Výlet
Červen je čas na výlety,
jdeme na hrad mnohaletý.
V lese voní jahody,
zvou nás k sobě na hody.
Parník
Kampak jedeš parníku,
že děláš tak velké vlny.
Jedu, jedu k Bráníku,
Nepřibírám, už jsem plný.
Plný malých, velkých dětí,
Jezdím s nimi na výlety.
Vláček
Vláček jede, vláček houká,
Nepojede, kdo jen kouká.
Jeďte s námi na výlet,
Před námi je celý svět.
Večer jsme tu zase zpátky,
Teď však jedem za zvířátky.
Námořník
Námořník na velké lodi
brázdí moře, oceány.
V přístavech jak kotvu hodí,
připravuje další plány.
Často pluje velkou bouří,
při níž hřmí a blýská se.
Někdy také se i souží -
po domovu stýská se.
Semafor:
Jedno kolo červené, jedno kolo žluté,
Jedno kolo zelené, k čemupak to bude?
Dáme kola do krabice,
Postavíme i silnice.
Semafor je kamarád, budeme ho poslouchat.
Auto:
Udělám si dlouhou šišku,
na tu šišku přidám stříšku,
Rozdělím na polovičku.
Vpředu světlo, uvnitř volant jako kličku.
Ještě kola - jedno, dvě
a hned auto pojede.
Už půjdu do školy
Už půjdu do školy,
těším se, mámo.
Vyskočím z postýlky
brzičko ráno.
Už mi nepomáhej, mami,
obleču se ráno sám,
už jsem velký, mami,
do tašky si věci dám.
Dovedeš mě brzy z rána
do té naší školy.
Budu tam mít kamaráda,
však uvidíš, mami!
PÍSNIČKY:
Námořnická
Znáte děti želvičky, mají malé hlavičky.
Plavou si po moři, občas se i vynoří,
Johoho, johoho, námořníci zpívají,
johoho, johoho strach z ničeho nemají.
U vody
V červnu zrají sladké plody, třešně, vyšně, jahody.
A že slunce krásně hřeje, válíme se u vody.
Ve vodě se čvachtáme, čvachy, čvachy, čvách
a čvachtat se můžeme i o prázdninách.
Včelí medvídci
Na políčku v jetelíčku, tam kde potok pramení.
Dobře je nám po tělíčku zákonem jsme chráněni.
Sosáčkáma sosáme, bez přestání to samé,
Do pěti, do pěti, do pěti, do pěti.
Musíme být u maminky v doupěti.
Auto:
Tu, tu, tu, auto už je tu !
Pojed, mami, pojed s námi,
za chvíli jsem za horami.
Tu,tu,tu,auto už je tu!
Tu, tu, tu, auto už je tu!
Abys měla radost v li ku,
Světu tě až ke sluníčku,.
Tu,tu,tu,auto !
VLAK:
Jede, jede vlak, syčí jako drak.
Uličnicky zahvízdá, ztratí kouře mrak.
Uličnicky zahvízdá,
ztratí kouře mrak.
Jede, jede vlak,
letí jako pták.
Kola se mu roztočí,
až přechází zrak,
až přechází zrak.
Podle místa bydliště. 38%
Podle jejího zaměření. 31%
Podle jiného kritéria. 31%
Mateřská škola Kamarád
Růžová 5255
430 04 Chomutov
Jana Benešová
Tel.: 474 659 371
Provoz školy: 6:00 - 16:00 hod
© 2009-2024 Mateřská škola Chomutov p.o. | webdesign sixta
Jsme partnerem Statutárního města Chomutov v projektu výstavby nového Sportovně a kulturně společenského areálu financovaného z Integrovaného plánu rozvoje města Chomutova s názvem „Areál bývalých kasáren a přilehlého okolí“, který je realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad a České republiky.